Hem > Utbildning > Tillbehör > Begagnat > Äventyr > Fotogalleri > Länkar > Om oss > Kontakt
 

Bremen t/r för att hämta en SeaMax

CIMG2819_l.jpg (105703 byte) All planering var gjord, flygplanet, Hasses SeaMax skulle bara tankas. Söndag 19/3 möttes vi på fältet vid 06.00. Färdplanen var lagd kl. 07.00
CIMG2825_l.jpg (104045 byte) Solen sken och vindan var N vilket passade oss som skulle Söderut. Strax satt vi i planet med aktiverad färdplan. Allt gick som det skulle tills vi ropade upp Östgöta kontroll. Ingen radiokontakt ! Vi hörde perfekt men de kunde inte höra oss. Efter många försök ger vi upp och ställer in Transponder  på 7600 eftersom vi tappade radiokontakt i kontrollerad luft.
Målet för första etappen var Landskrona men när vi närmade oss Växsjö insåg vi att vi aldrig skulle nå vårt mål pga allt sämre väder. 5min från Växsjö fick vi ge upp även det målet. Vi vände helt enkel 180 grader och började flyga mot Eksjö Ränneslätt som var det närmaste fältet. GS var endast 60 knop så det blåste rätt ordentligt.
CIMG2824_l.jpg (86125 byte)

 När vi kom till fältet såg det märkligt öde ut? Vi flög förbi en sväng på låg höjd och då såg vi att det inte var plogat! typiskt. Vi skulle nog kunna landa men knappast kunna starta igen… Ny kurs nytt mål -Jönköping. Som tur var så fungerade radion på nära håll dvs vi sände med reducerad effekt så vi kunde få tillstånd att landa.

CIMG2823_l.jpg (58248 byte) När vi väl landat stod vi på ett fält som var absolut öde. Staket och grindar håller obehöriga utanför men även flygande besökare inne.
CIMG2822_l.jpg (91326 byte) Efter div telefonsamtal fick vi tag i Christer som var skolchef på Jönköpings FK. Han var på väg till fältet och kunde strax bjuda på kaffe. Inte nog med det, när han hörde om vår belägenhet med radion så fick vi låna hans bil och kunde köra in till stan och köpa en ny bnc kontakt som vi hade konstaterat var felet med radion. TACK Christer för ett trevligt bemötande.
CIMG2829_l.jpg (107716 byte) På eftermiddagen hade vädret klarnat så pass att vi kunde ta oss till Kristianstad. Inte riktigt dit vi skulle men ändå en bit på väg. I Kristianstad tog en flygstuderande tjej som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på, hand om oss och vår SeaMax.
På morgonen efter tog vi en taxi ut till fältet. Vädret var strålande men enligt metrologerna så var vädret tveksamt i Malmö…. Vi startade med tanken att vi tar oss till Landskrona så har vi kommit litet närmre, men ganska snart så märkte vi att det gick inte idag heller. En titt på kartan och vi beslöt oss för att flyga till Eslöv men….. vi flög en sväng on top för att se om vi kunde ta oss ner men låga stratus OVC så det gick inte det heller. Efter lite rådfrågning med Malmö ctr så flög vi till Ljungbyhed där vädret var cavok.
Landningen gick bra och vi taxade in till flygklubben som först såg helt öde ut. När vi parkerat flygplanet kom en äldre herre som heter Kurt och tog emot oss med de bistra orden att det är PPR och ni har väl pratat med tornet!
CIMG2835_l.jpg (115590 byte)

När vi förklarat att vi flög dit pga av vädret så tinade han upp och hjälpte oss att tanka planet och bjöd på kaffe. Senare så skjutsade han in oss till byn så vi kunde äta lunch och skjutsade oss tillbaka! Tur att man möter så trevliga människor när man är ute på det här viset, hur skulle man annars klara sig?

Efter ett par timmar på ett öde Ljungbyhed så insåg vi att vädret inte var på vår sida idag heller. Vi fick hangarplats och ny skjuts in till Klippan där vi tog in på hotell.På kvällen funderade vi om Bremen var för långt bort? Kanske skulle vi nöja oss med Skåne runt??
CIMG2837_l.jpg (89525 byte)

Tisdag morgon ser vädret perfekt ut. Äntligen kanske vi skulle komma över till Danmark och vidare ner till Tyskland. Snabbt ut till fältet in med färdplan, prata med tornet och iväg.

 

CIMG2838_l.jpg (72772 byte)CIMG2843_l.jpg (99403 byte)CIMG2846_l.jpg (67397 byte)

Lugn luft och fantastiskt klart väder. Vi gjorde ett kort stopp i Roskilde Danmark och sen vidare ner till Bremen.

CIMG2849_l.jpg (73180 byte) Vi hade bra väder men förvånande att sjöar och vattendrag var frusna hela vägen ner till Bremen.
CIMG2853_l.jpg (85660 byte) När vi närmade oss EDWH Oldenburg-Hatten ropade vi upp dem på engelska. Svaret kom snabbt men dessvärre på tyska! Tur att skoltyskan finns någonstans så vi förstod vad de sa.
CIMG2860_l.jpg (86925 byte)CIMG2861_l.jpg (120484 byte)

När vi landat mötte Helmut och Peter och vi fick kaffe och ”apfel strudel”

Med tanke på att vädret var fint så satte vi genast igång med att förbereda SeaMaxen som vi skulle hämta. Vi behövde installera både transponder och gps mm. När arbetet var klart och vi hade testflugit planet insåg vi dock att det var trevligare att stanna i goda vänners lag än att flyga kanske 1h och inte veta var vi skulle bo.

CIMG2881_l.jpg (124425 byte) Helmut och hans fru Elke samt ett annat flygarpar gjorde oss sällskap och vi fick en riktigt trevlig kväll på ett äkta ”gasthaus”
CIMG2874_l.jpg (87450 byte) Onsdag morgon startar vi upp motorerna och gör oss beredda. Kl är bara 07.00 men kontrollen har gett oss tillåtelse att starta innan normal öppettid för fältet förutsatt att någon bemannade flygplatsen. Både Helmut och Peter var där för att vinka iväg oss så det var inga problem.
CIMG2887_l.jpg (62055 byte) Vädret såg bra ut åt vårt håll i norra tyskland. Vår färdväg hade vi planerat till Rügen- Ystad – Kristianstad. Hasse som nyligen börjat prata i radio och flyga i kontrollerat luftrum sade innan start att "landa nu inte på något stort fält om vi måste ändra vår färdväg".
CIMG2890_l.jpg (60125 byte)CIMG2894_l.jpg (70253 byte)

Flygningen upp till Rügen gick bra men vi behövde flyga rund några lokala cb. Vädret över havet var klart och nästan molnfritt.

CIMG2900_l.jpg (59390 byte)  När vi närmade oss den Svenska kusten blev vädret som vi vant oss vid de senaste dagarna. Låga stratus och snöbyar med dålig sikt. Vi ropade upp kontrollen för att få vädret vid Kristianstad och det var bra så vi fortsatte en bit för att se om vi kunde runda snöbyarna.
CIMG2901_l.jpg (72645 byte) Ganska snart insåg vi att fortsätta i allt sämre väder var en dålig idé. Vi fick ganska snabbt sätta kurs mot Malmö Sturup. Och Hasse som absolut inte ville börja med något stort flygfält... Hasse insåg dock ganska snart att kontrollen var mycket hjälpsam och lotsade oss fram till fältet runt div snöbyar.
CIMG2907_l.jpg (65999 byte) Vid kontroll av vädret så låg det en front mellan Kalmar och Jönköping mitt emellan oss och Barkarby. Men ge upp ligger inte för oss så vi startade igen och flög norrut för att hålla oss på Sveriges västsida och flyga runt det dåliga vädret. Det som stoppade oss denna gång var motvinden. Bitvis var vi nere i 55kt ca 35kt motvind. Strax väster om Jönköping blev dessutom vädret snabbt sämre och vi tänkte först försöka ta oss till Skövde men det blev Jönköping en gång till.

Denna gång visste vi var vi skulle parkera. Vi klossade planen och förberedde oss mentalt på en god middag, men när jag skulle låsa mitt  plan upptäckte jag att jag hade tappat nycklarna i snön.  Helt otroligt, trots att vi sopade och kröp omkring på knä i snön så kunde vi inte hitta nycklarna. Ett par timmar senare så ger vi upp. En trevlig kille från klubben tar oss till ett hotell. Tyvärr visar det sig att Jönköping har någon mässa så det finns inte ett rum i hela stan. Hasse ger inte upp utan charmar damerna i receptionen så vi får första avbokade rum.

Nästa dag letar vi runt för att köpa div brytare mm för att koppla förbi tändningslåset som jag tappat nyckeln till. Till slut hittade vi en mopedverkstad som hade både kabel och brytare. En snabb affär på 100 kr och vi har allt vi behöver. Efter omkoppling och förbikoppling provar vi. Tyvärr visar det sig att en av brytarna vi köpte är trasig. Men vi kortslöt helt enkelt kablarna och lyckades starta motorn. Lite senare när vi skall ropa upp tornet så får jag inget svar? Jag provar att ropa Hasse men inget svar där heller? Efter en stunds felsökande kan vi konstatera att radion är trasig! Troligen gick något sönder när vi kortslöt kablarna till startmotorn....

Vad gör man nu? Skall vi lämna planet i Jönköping ?

Vi ringer tornet och får motvilligt tillstånd att starta eftersom vi är två plan och Hasses radio fungerar. Sista etappen upp till Stockholm och Barkarby tar två timmar. Lite längre än vi tänkt oss eftersom vi måste hålla oss utanför allt kontrollerat luftrum.

CIMG2916_l.jpg (97938 byte)

Ca 17h totalt i luften tur/retur och en fantastisk resa.

                                                    Tillbaka