Hem > Utbildning > Tillbehör > Begagnat > Äventyr > Fotogalleri > Länkar > Om oss > Kontakt
 
 

Manchester Barton – Barkarby Med QUIK (Trike )

Piloter Lennart Forsmark och Terry Acton  

 

Med målet att flyga hem en Pegasus QUIK för demonstration på EAA dagarna på barkarby flög vi reguljärt till Manchester på måndag kväll den 31/5.

Jim Cunliffe VD på Mainairsports tog emot och skjutsade oss till en fantastisk Indisk resturang.

Mätta o belåtna åkte vi till Barton fältet där QUIKEN fanns. Vädret var strålande och humöret på topp. Väderprognosen för Tisdagen såg dock lite mörk ut men dem brukar ju ha fel….

Upp med tältet sen till puben. På natten kom sen regnet – ösregnet ! !

Tisdag morgon var regnig med låga stratus men det skulle klarna…

Vi monterade i transponder och GPS, packade och tankade planet. Efter ett besök i tornet där vi fick TAF och allmänt väder såg vi att Strax söder om Barton såg det bättre ut.

 

Framåt eftermiddagen bestämde vi oss för ett försök. Man kan ju alltid vända. På knappa 1000ft letade vi oss ut bland låga molnslöjor. Bitvis gick de alldeles för lågt men vi hittade hela tiden luckor. Ca 1,5h gick det bra sen tog det tvärstopp.

Molnbasen gick lägre o lägre och vi var tvungna att avbryta närmsta alternativ var Sywell.

Sywell är ett stort gräsfält med landning åt alla håll. Det finns ett litet museum och ett fantastiskt hotell från 30talet som är renoverat till orginalskick. Fantastiska flygbilder och prylar från gamla flygplan gör att man stortrivs trots att det regnar.

När vi flanerar längs fältet upptäcker vi att Sywell är hem till ”doodle bug” en slags kopia på Mosquito motorsele med den skillnaden att man sitter med benen över styrbygeln!

Framåt 20.00 ger vi upp och sätter upp tältet.

 

Onsdag morgon lättar vi 06.00. Högt i tak och god sikt. Vi sätter kurs mot Lashenden Headcorn som är port ut från England. Med 100hp i ryggen klättrar vi raskt upp till 3000ft och styr mot London. 40min varar flygningen denna gång. Favorit i repris. Låga moln regn och dålig sikt. Vi har en alternativ plats men pga sikten kan vi inte ta oss dit utan landar istället i North Weald. Det är en gammal militärbas med landning förbjuden för UL. Men hellre det än att flyga IFR i trike. Hungriga och lite nervösa för vad vi skulle få för mottagande. Nervositeten var dock obefogad. De första som kom kom till fältet drev en flygverkstad som servade gamla militärflygplan. I deras hangar stod en Texan som de gjorde 100h på. Förutom militärkärror hade de massor av YAK50. De hade även en grupp som t.o.m. visat upp sig i Dala Järna. Efter att de bjudit på te o toast hjälpte de oss att prata med flygledningen.

 11.00 hade molnbasen stigit så pass att vi kunde fortsätta. Nu gick det bättre.

 Mellan Luton och Stanstead tuffade vi på förbi London för att äntligen landa i Headcorn.

Ett härligt gräsfält med massor av aktivitet. Helikoptrar, Tiger Moth o en salig blandning av GA plan samsades med UL plan.

Tankning och raskt in med färdplan sen fortsatte vi mot Dover – engelska kanalen – Calais. Kanalen tog 20 min att korsa och det skall erkännas att det kändes lite pirrigt…

 

Väl över i Frankrike hade vi härliga sommar tussar där vi kunde flyga on top o riktigt njuta av vår tur.

 

Belgien är inte speciellt UL vänliga så vi passerade helt enkelt och fortsatte in i Holland.

 

I Holland började vädret kännas mer bekant. Molnbasen kröp neråt och sikten minskade succesivt. Målet var Hilversum men tyvärr fick vi vända. Vi hade en alternativ plats men vi fick inte speciell vfr. Vi fick flyga tillbaks ca 40min längre västerut till Middle Zeeland.

Vår plan var att gå upp tidigt och flyga upp till Hilversum för frukost men fältet öppnade inte innan 9.00 och det var ”absolut förbjudet” att starta innan flygledningen öppnade. Dessutom är det krav att lämna in färdplan på alla flygningar inom Holland.

 

10.00 på torsdag var vi i luften igen. Målet var Leer Papenburg där vi visste sen tidigare besök att man slapp landningsavgift om man tankade.

I norra Holland blev dock vädret sämre igen men nu var det mest dis. Strax efter Lelystad var vi nära att ge upp men holland är platt o landa kan man göra överallt. Vi fortsatte och lyckades äntligen komma igenom vår front. Äntligen sken solen. Sista biten till Tyskland var underbar.

Ett snabbt stopp i Leer Papenburg och så vidare till Aerö på Sydfyn i Danmark. Sommar! Det kändes underbart att ha lämnat det regniga England och mellan Europa och komma hem till Högtrycket.

Aerö kan verkligen rekommenderas. Idylliskt med betande hästar och fin natur.

Vi tankade drack kaffe och startade.

Sista biten till Sverige flög vi norr om Köpenhamn över Ven för att landa i Landskrona.

På landskrona flygklubb fick vi låna en dusch och sova i riktiga sängar för 50:- / person.

fredag morgon flög vi upp till Västervik där vi åt en god lunch i stan. Sista biten upp till barkarby var otroligt termisk med mycket turbolens men hellre det än regn och låga moln.

Vi lyckades med vår målsättning och landade på Barkarby fredag eftermiddag.

Fakta:

Piloter:                                      Lennart Forsmark & Terry Acton

Sträcka:                                    Manchester Barton – Stockholm Barkarby

Distans:                                    1092Nm

Tid i luften:                                    18h

IAS:                                              70kt

GS:                                              61kt

Bränsleförbrukning:                       13,5l

Mellanlandningar:                             8st

                                                    Tillbaka